Beursstanden: zeven trends en tips voor 2022

Sinds de coronapandemie heeft face to face marketing aan belang gewonnen. Reden te meer om jouw beursdeelname in 2022 goed aan te pakken. Benieuwd hoe? Onze experts delen hun zeven gouden tips.

Het publiek kijkt ernaar uit om opnieuw beurzen te bezoeken! Onze sales en marketing experts voeren dagelijks gesprekken met exposanten, leveranciers en beursorganisatoren. Overal wordt hun gevoel bevestigd dat de vraag naar beurzen hoog is. Ook in 2022 is een sterk beursstand concept dus uiterst belangrijk. Dit zijn de trends en tips:

1. Trigger de zintuigen van de bezoeker

Persoonlijk contact zal anno 2022 meer geapprecieerd worden dan ooit tevoren. Mensen willen opnieuw praten, ruiken, horen, voelen,… Maak dus gerust gretig gebruik van emotionele elementen in het concept van je beursstand. Trek de aandacht en speel in op de zintuigen. Zorg ervoor dat bezoekers graag tijd doorbrengen op je beursstand en bezorg hen een fijne beleving.

2. Maak écht contact met je doelgroep

Durf de aanwezigheid van schermen te beperken op je beursstand en denk na over andere manieren om eruit te springen: een wedstrijd, live demo’s of een uitnodigende bar met drank en versnaperingen zijn nog maar enkele voorbeelden van hoe je de aandacht naar je beursstand kan trekken.

3. Doe aan hybrid selling

Overweeg om bij je beursdeelname ‘hybrid selling’ te integreren in je strategie. Misschien kan je jouw leads vóór de beurs contacteren en jouw aanbod voorstellen via een videocall. Vervolgens maak je de journey compleet door de lead uit te nodigen op je stand voor een live demo. Of je kan beslissen om je bezoekers na de beurs te blijven opvolgen via de digitale weg. Zo hou je hen betrokken bij je producten en je verhaal.

 

4. Focus op één hoofddoel

Beperk de focus van je beursstand tot één hoofddoel. Uiteraard kan je daarbij subdoelen stellen, zolang die de boodschap maar niet
vertroebelen. Overweeg om minder in te zetten op oppervlakte en meer op de verfijning van je concept. Downsizen mag!

Wil je een nieuw product lanceren en bekend maken? Zet dit dan centraal en durf andere elementen te schrappen. Wil je nieuwe contacten leggen en bestaande relaties verdiepen? Zet dan in op een professionele standbemanning, zitgelegenheid en catering.

 

5. Breng de informatiebehoefte van je doelgroep goed in kaart

Zorg dat je inzicht hebt in de vragen waarmee je bezoeker rondloopt en zorg ervoor dat je stand, je boodschap, je visuals, je folders, je brochures hier naadloos op inspelen. Maak het je bezoeker zo makkelijk mogelijk. Voorzie zeker ook een lead registration app zodat je jouw leads na de beurs kan blijven bedienen met een interessante communicatieflow op maat van hun interesses.

6. Investeer in de communicatievaardigheden van je verkopers

Standbemanning die lusteloos op een stoel met de gsm in de hand zit te scrollen. Het is een dooddoener. Zeker in een tijdperk waarin we op zoek zijn naar verbinding. Deze persoon connecteert niet, straalt geen emotie uit en laat de kansen letterlijk voorbij wandelen. Deze tip is misschien niet nieuw, maar vandaag wel relevanter dan ooit. Besteed dit jaar extra aandacht aan het briefen en trainen van je standbemanning. Goede verkopers zijn goud waard.

7. Benut de kansen van regionale beurzen en expo’s

Zeker als je aanbod zich in een B2C-omgeving situeert, kan je overwegen om te exposeren op kleinere, lokale beurzen. In een tijdperk waarin consumenten zich liever niet te ver willen verplaatsen, zou dat wel eens unieke kansen kunnen bieden.

Je gaat deelnemen aan een beurs?

Download gratis onze briefing checklist

Een goede voorbereiding is het halve werk. Deze checklist bevat 21 slimme vragen en een handige timeline. Hiermee stel je snel en efficiënt een briefing op voor het ontwerp van je stand.