Beursstand bestellen? Zo geef je dé perfecte briefing.

Als standenbouwer hebben wij van onze klanten informatie nodig om een sterk ontwerp voor hun beursstand te kunnen maken. Daarom organiseren we bij elke nieuwe samenwerking een brainstormsessie met het bedrijf. Tijdens die bespreking komen er telkens zeven belangrijke thema’s aan bod. Je ontdekt ze in dit artikel.

Wil je onmiddellijk aan de slag met je briefing? Scroll dan meteen naar beneden! Daar vind je een download met ’21 concrete vragen bij het bestellen van jouw beursstand’. Een echte aanrader voor wie dé perfecte briefing wil geven.

1. Wat is je bedrijfsidentiteit?

Om te beginnen willen wij natuurlijk graag kennis maken met jouw bedrijf. We zullen je vragen om kort jullie activiteiten te omschrijven. Wat zijn jullie producten en diensten? Wat is jullie huisstijl? En wat vooral belangrijk is om te weten: waar staan jullie voor? En wat onderscheidt jullie van de anderen?

Op basis van jouw input vormen onze designers zich een beeld van de persoonlijkheid van jouw bedrijf. Deze brengen ze tot dan later tot uiting in het ontwerp van de beursstand.

 

2. Wie zijn je concurrenten?

Met welke concurrenten moeten we rekening houden? Staan zij ook op de beurs? Wat doen zij beter? Waar zal de beursstand van je concurrent zich bevinden?

Deze info helpt ons om jouw beursstand er te laten uitspringen ten opzichte van de concurrentie.

 

3. Wie is jouw doelgroep?

Welke beursbezoekers zijn relevant voor jouw bedrijf en jouw merk? Kennen ze jouw bedrijf, activiteiten of merk al? Of net niet?

Op basis hiervan zorgen we voor een concept dat jouw doelgroep aanspreekt. Met de juiste visuals en keywords zorgen we ervoor dat je stand opvalt en aantrekkelijk is. Dat noemen we ‘stopping power’.

 

4. Welk verhaal wil je brengen tijdens de beurs?

Bepaal vooraf een duidelijke boodschap of verhaal dat bovengenoemde potentieel geïnteresseerden aanspreekt. Welk producten of diensten wil je promoten? Een potentiële klant wil altijd weten: ‘what’s in it for me?’. Dus wat bied jij je ideale klant? Waarom moet men voor jouw bedrijf of merk kiezen?

Deze info helpt ons om je aanbod en je merkverhaal optimaal tot hun recht te laten komen op de beursstand. Sommige producten kan je best via een display promoten, andere dan weer via digitale beleving. Sommige producten hebben veel omkadering nodig, andere komen dan weer beter tot hun recht in een sobere sfeer. Zo creëren we een concept dat écht werkt.

 

5. Wat zijn je doelstellingen en hoe ga je die meten?

Als je aan een beurs deelneemt, dan wil je daar ook iets mee bereiken. Je kan één doel voorop stellen, bijvoorbeeld het verzamelen van nieuwe leads. Maar het kunnen er uiteraard ook meerdere zijn. Bijvoorbeeld: meer bekendheid voor een nieuw product, je imago als marktleider verstevigen én het verzamelen van nieuwe leads.

Belangrijk is hierbij dat je de resultaten ook daadwerkelijk kunt meten. Zo weet je na afloop van de beurs of je de doelstellingen hebt bereikt. Het kan soms handig zijn om hierbij een registratie software in te zetten.

 

6. Wat is je budget?

Tegenover de doelstellingen die je wilt bereiken staat natuurlijk altijd een marketingbudget. Om je een idee te geven: bedrijven spenderen gemiddeld 40% van het totale beursbudget aan het ontwerp en de bouw van de stand. De resterende 60% wordt gespendeerd aan andere kosten zoals de huur van de standplaats, bemanning van de stand en promotie.

Zodra onze ontwerpers een idee hebben van je budget, kunnen ze beter inschatten hoe ver ze mogen gaan in hun ontwerp en waar ze eventueel voor budgetoplossingen zullen moeten kiezen.

 

7. Met welke praktische zaken moet er rekening worden gehouden?

Zodra je jouw standplaats hebt gereserveerd, heb je al heel wat nuttige informatie voor je standenbouwer. Hoe groot zal je stand zal zijn en wat zijn de exacte afmetingen? Welke zijdes zijn er open? Welke locatie heeft je stand in de beurshal?

Op basis hiervan kunnen we de bezoekersstroom inschatten en de beschikbare oppervlakte omzetten naar een optimaal ontwerp.

Je gaat deelnemen aan een beurs?

21 slimme vragen voor je begint

Wil je dé perfecte briefing geven aan je standenbouwer? Stel jezelf deze 21 strategische en praktische vragen! Zo zet je de eerste stap richting een succesvolle beursdeelname.

Beursstand bestellen? Zo geef je dé perfecte briefing.

Als standenbouwer hebben wij van onze klanten informatie nodig om een sterk ontwerp voor hun beursstand te kunnen maken. Daarom organiseren we bij elke nieuwe samenwerking een brainstormsessie met het bedrijf. Tijdens die bespreking komen er telkens zeven belangrijke thema’s aan bod. Je ontdekt ze in dit artikel.

Als je investeert in een nieuw pand of je bedrijfsinterieur wil herinrichten dan kan je daarvoor aankloppen bij een interieurarchitect. Aktual begeleidt al vele jaren bedrijven bij de inrichting van hun interieur. We vroegen aan onze interieurarchitecten wat hun belangrijkste advies is voor jou als opdrachtgever. Je ontdekt hun vier belangrijkste tips in dit artikel! Hiermee geef je de perfecte briefing en krijg je gegarandeerd een authentiek en doeltreffend ontwerp in return.

1. Betrek je interieurarchitect van bij de ruwbouw

Klanten die beroep doen op onze interieurarchitecten voor de inrichting van hun bedrijfsinterieur zijn in veel gevallen bezig met een volledige nieuwbouw of een grondige renovatie. We merken vaak dat hun aanvraag pas in onze mailbox belandt als de bouw al in volle gang is. Dat is natuurlijk geen ramp. Maar soms merken we dat er zo kansen worden gemist. Een interieurarchitect werkt vanuit een andere insteek dan een ruwbouwarchitect.  Hij of zij zal ongetwijfeld verrassende elementen toevoegen aan het ontwerp.

Heeft je merk een strakke, moderne omgeving nodig? Of zou een traditioneel gebouw beter werken? Ga je voor grote glaspartijen met een optimale lichtinval? Of past een knusse landelijke gezelligheid beter bij je huisstijl? Laat een kruisbestuiving ontstaan tussen je interieurarchitect en je ruwbouwarchitect!

2. Zet je merkidentiteit en branding goed op punt

Of je nu één winkel hebt in de stad of verschillende ruimtes over het hele land, als het op bedrijfsinrichting aankomt dan is consistentie altijd belangrijk. Heb je nog geen eenduidige huisstijl? Of is je merk toe aan een rebranding? Maak er werk van alvorens je aan de slag gaat! Het is de basis voor je ‘interior branding’ of de merkbeleving in je interieur. Daarbij past je interieurarchitect eigenlijk dezelfde regels toe als je grafisch ontwerper. Bedrijfskleuren en logo moeten terugkomen in het ontwerp, alles moet één uniform geheel vormen.

3. Brief je interieurarchitect over de ‘why’ van je bedrijfsinterieur.

Vertel je interieurarchitect uitgebreid over je missie en je visie en welke rol jouw bedrijfsinterieur daarin speelt. Waarom is een specifieke ruimte er? Wie zal er gebruik van maken? Van daaruit kan je interieurarchitect een design bepalen dat de gebruiker (prospecten, klanten, medewerkers,…) verbindt met het doel van de ruimte.

Stel je bent bijvoorbeeld verdeler van elektrisch installatiemateriaal en je wil een trainingscenter inrichten waar je geregeld workshops en productdemonstraties geeft aan installateurs. Diezelfde ruimte moet op andere momenten ook dienen als flexibele werkplek voor je verkopers. In die ruimte wil je dus een beleving creëren rond je merk, de gebruikers een goed gevoel bezorgen en inspireren. Onrechtstreeks zal de ruimte dus ook moeten bijdragen tot betere resultaten.

Op basis van deze belangrijke informatie zal je interieurarchitect specifieke keuzes gaan maken op vlak van materialen en inrichting. Denk aan makkelijk te onderhouden materialen omwille van het intensieve gebruik en een ruime keuken om de bezoekers op een aangename manier van eten en drank te voorzien. Denk ook aan extra technologie zoals WIFI, ledschermen, voldoende elektrische aansluitpunten. En natuurlijk zal er ook een sterke ‘branding’ aanwezig moeten zijn in de ruimte. Denk aan commercials die afspelen op de ledschermen, meubels in de huiskleuren,…

Een schets maken is niet nodig. Het enige wat jij moet doen is dromen.
─  Sven, interieurachitect bij Aktual

4. Geef je interieurarchitect creatieve vrijheid bij het ontwerpen van je bedrijfsinterieur 

Voor het realiseren van innovatieve concepten is creatieve vrijheid van groot belang. Probeer dus bij de briefing zelf nog geen rekening te houden met restricties zoals je budget of de grootte van de ruimte. Soms durf je bepaalde zaken waarvan je droomt niet te benoemen omdat je denkt dat dit budgettair niet haalbaar is. Maar zo kan er belangrijke informatie voor je interieurarchitect verloren gaan. Misschien kan hij of zij een manier bedenken om het budgettair wél haalbaar te maken?

Wil je bijvoorbeeld een experience room inrichten waar je je producten toont aan je publiek, dan denk je om budgettaire redenen misschien niet spontaan aan het inrichten van je inkomhal. Maar de inkom meenemen in het ontwerp zou wel interessant kunnen zijn voor het totaalplaatje. Dan krijgt je bezoeker pas echt een ‘experience’: van bij het binnenkomen tot bij het terug naar buiten gaan. En nog een goeie tip: Geef je interieurarchitect de vrijheid om een vleugje authenticiteit toe te voegen. Een opvallend detail, zoals een vleugelpiano, een blinkende oldtimer of eender welk ander item dat aanleunt bij je merkverhaal, zal je bezoeker altijd bijblijven.

Ook is het helemaal niet nodig om zelf vooraf een schets te maken. Het enige wat jij en je team hoeft te doen is… ‘dromen’. Je vertelt wat het doel van de ruimte is en wat je budget is. That’s it! Een (goede) interieurarchitect weet dit àltijd om te zetten in een haalbaar ontwerp. Heb dus vertrouwen. Het komt goed.

Op zoek naar een interieurarchitect?

Ontvang gratis een voorontwerp!

  • Je wordt binnen de 48u gecontacteerd door een ervaren project manager
  • We organiseren een toffe workshop waarin we samen aan de slag gaan
  • Na afloop ontvang je gratis een inspirerend moodboard en een voorontwerp.