Sinds de contactbeperkingen zoeken veel verkopers hun heil in video calling met klanten. Een goed alternatief maar vaak niet de helft zo doeltreffend als een fysiek contact. Aktual promoot daarom sinds april Xperify. Via deze tool beschikken bedrijven over een virtuele showroom waarin hun verkopers de potentiële klanten persoonlijk ontvangen en doorheen het aanbod gidsen.
De verkoper meteen aan zet
Als je bedenkt dat een goede verkoper heel bedreven is in persoonlijk contact op maat van de klant, dan kan je besluiten dat video calls niet altijd het ideale kanaal zijn. Wie hier de beperkingen van ondervindt, kan volgens Kristof De Baerdemaeker van Aktual baat hebben bij de Xperify-tool. ‘Deze virtual selling tool combineert het beste van twee werelden: je hebt persoonlijk contact met de klant in een levensgetrouwe omgeving én je hoeft je niet te verplaatsen’, zo licht hij toe. ‘Met behulp van deze tool kunnen verkopers bovendien al vroeg in het sales traject hun meerwaarde bewijzen, soms zelfs onmiddellijk van bij het eerste online contact.’
Een interactieve totaalervaring
Via Xperify breng je al je sales en marketing materiaal samen op één handig en overzichtelijk platform. Nicolas Vanden Avenne van Ocular, de ontwikkelaar van de tool, licht dit verder toe: ‘Persoonlijk contact is zeer belangrijk bij Xperify. De klant of prospect ontvangt een link en vervolgens neemt de verkoper hem of haar via video mee op sleeptouw. Samen verkennen ze één of meerdere 3D-ruimtes waarin foto’s, video’s, pdf’s, kaarten, enzovoort geïntegreerd zijn. Dat maakt van zo’n bezoek een interactieve totaalervaring, waarbij storytelling centraal staat. Dat zegt veel meer dan een gewone powerpoint-presentatie.’
Een positieve indruk
Via Xperify treedt een potentiële klant als het ware binnen in een virtuele showroom. Vanuit hieruit wordt hij of zij verder door een ervaren verkoper door het aanbod gegidst. Kristof: ‘We weten allemaal hoe chaotisch video calls soms kunnen verlopen: Informatie opzoeken in mapjes, deze sharen, switchen van scherm naar scherm, van applicatie naar applicatie. Het is allemaal nefast voor de beleving en de interactie tussen jou en je contact. Xperify is een tijdbesparende en verfrissende sales tool. Je creëert een aantrekkelijke virtuele omgeving die de aandacht vasthoudt en een positieve indruk nalaat.’
Oneindig veel mogelijkheden
Xperify kan een ideale tool zijn om een klant nog voor de fysieke ontmoeting al warm te maken voor een product, of om specifieke maatoplossingen online te presenteren of om een product online te lanceren. Sommige bedrijven gebruiken het zelfs voor hun online recruitment of als helpdesk. Kristof: ‘Het spreekt voor zich dat verkopers hierin getraind moeten worden en goed met de tool moeten leren werken. Maar daarna opent zich een wereld van mogelijkheden. Je kan je virtuele showroom makkelijk zelf opbouwen en volledig stylen in de huisstijl van het bedrijf. De mogelijkheden zijn oneindig.’
Aanvulling op showroom of beursstand
Aktual gaat de tool verdelen in Oost- en West-Vlaanderen. Kristof is heel enthousiast over de samenwerking van Aktual en Xperify. ‘Door de coronacrisis zijn we met zijn allen webinars en videocalls gaan omarmen als alternatief voor real life events en meetings. De virtuele wereld kan nooit de fysieke contacten vervangen maar organisaties zijn zich er wel bewust van geworden dat een verplaatsing en een fysieke ontmoeting niet altijd essentieel zijn. Wij willen onze klanten wijzen op de nieuwe kansen dat dit met zich meebrengt. Onze core business blijft uiteraard de standen- en interieurbouw maar vanaf nu kunnen we dus ook een virtuele aanvulling bieden’.
Wil je ook een virtuele showroom?
Wil je ook een virtuele ruimte laten bouwen waar je jouw klanten persoonlijk ontvangt en gidst door jouw aanbod? Boek via de gele knop een demo en stap binnen in onze virtuele lobby!