EHBOB: Eerste hulp bij overzeese beursdeelnames

Heb je beslist om aan een beurs deel te nemen in The United States of op een andere overzeese locatie? Weet je perfect wat je wilt bereiken en ben je klaar om je plannen vorm te geven? In dit artikel ontdek je enkele belangrijke tips om van je overzeese beursdeelname een succes te maken.

Een overzeese beursdeelname is altijd een spannend avontuur. Om teleurstelling te voorkomen is het belangrijk alles goed voor te bereiden en de juiste partners te kiezen. Zo kunnen jij en je team eens ter plaatse ten volle van genieten van de beurs en de beste resultaten boeken.

1. Voorkom teleurstelling

Je wilt het niet meemaken.  Je salesteam heeft net tien uur gevlogen om je bedrijf te gaan vertegenwoordigen op een beurs. Eens aangekomen op de standplaats is er geen stand te bespeuren. En van de standenbouwer ook geen spoor. Of je beursstand staat opgebouwd maar de afwerking laat te wensen over. Wat dan? Neem geen risico. Ga in zee met een standenbouwer die je kent. Eentje die jou de garantie biedt op kwaliteit en beroep kan doen op een betrouwbaar wereldwijd netwerk.

Tip: Bij Aktual leveren we altijd standen op volgens Europese normen. Als een klant deelneemt aan een beurs in bijvoorbeeld Chicago, dan zijn er twee mogelijkheden: Ofwel werken we met een betrouwbare uitvoerende partij daar ter plaatse. Ofwel doen we de volledige voorbereiding van de beursstand hier in België en verschepen we alle onderdelen naar de beurslocatie. Een eigen team vliegt dan mee voor de plaatsing en afwerking. Meer weten? Stuur hier vrijblijvend je projectaanvraag door.

 

2. Ga voor een groots resultaat

Een beursdeelname biedt heel wat opportuniteiten: netwerken, visibiliteit voor je merk genereren, mooie deals beklinken. Maar het vraagt ook een grote inspanning van jou en je bedrijf. Eens te meer als de beurs op een overzeese locatie plaatsvindt. Een dertien-in-een-dozijn stand waar de bezoeker zonder omkijken voorbijloopt, wil je ten alle koste vermijden. Haal daarom alles uit de kast om bezoekers naar je stand te trekken! Jouw succes is van vele zaken afhankelijk, maar alles begint bij een sterk stand design. Eentje waarvoor mensen blijven stilstaan. Trouwens ook als je een beperkte oppervlakte ter beschikking hebt, kan je eruit springen met de juiste kleuren, geuren, geluiden, beelden,…

Tip: Wil je een goede briefing geven voor het design van je beursstand? Download hier een briefing checklist met 21 slimme en praktische vragen.

 

3. Focus op je kerntaken

Bij een overzeese beursdeelname komt er heel wat werk op je af: strategie bepalen, promomateriaal bestellen, je collega’s briefen, de tickets en overnachting regelen voor je team, etcetera. Het is een goed idee om je te focussen op de dingen die niemand anders voor je kan regelen. Laat je zoveel mogelijk ontzorgen. Je standenbouwer kan veel meer op zich nemen dan enkel het ontwerp, het transport en de opbouw van je beursstand. Denk maar aan catering, planten, nutsvoorzieningen, het papierwerk, de communicatie met de beurslocatie,… Al die zaken overlaten aan je standenbouwer is geen overbodige luxe want zo kan jij je blijven focussen op jouw kerntaken en uiteindelijk ook de beste resultaten neerzetten.

4. Spread the word

De beursorganisatie zet alles in het werk om de beurs te promoten en bezoekers aan te trekken. Maar ook jij als exposant kan de doelgroep triggeren om langs te komen! Aarzel niet om in de kijker te zetten dat je daar als buitenlands bedrijf aanwezig bent. Vertel welke boodschap of innovatie je daar zal brengen. Deel dit via social media, e-mails, website,… Je kan de beursdeelname ook gebruiken om je bestaand netwerk te bereiken en warm te houden. Stuur hen een persoonlijke uitnodiging. Het uitdelen van reisincentives kan ook een interessante denkpiste zijn als je jouw klanten beter wilt leren kennen of hun loyaliteit versterken. Dergelijke acties worden ongetwijfeld gewaardeerd.

Je gaat deelnemen aan een beurs?

Download gratis onze briefing checklist

Een goede voorbereiding is het halve werk. Deze checklist bevat 21 slimme vragen en een handige timeline. Hiermee stel je snel en efficiënt een briefing op voor het ontwerp van je stand.