1. Betrek je interieurarchitect van bij de ruwbouw
Klanten die beroep doen op onze interieurarchitecten voor de inrichting van hun bedrijfsinterieur zijn in veel gevallen bezig met een volledige nieuwbouw of een grondige renovatie. We merken vaak dat hun aanvraag pas in onze mailbox belandt als de bouw al in volle gang is. Dat is natuurlijk geen ramp. Maar soms merken we dat er zo kansen worden gemist. Een interieurarchitect werkt vanuit een andere insteek dan een ruwbouwarchitect. Hij of zij zal ongetwijfeld verrassende elementen toevoegen aan het ontwerp.
Heeft je merk een strakke, moderne omgeving nodig? Of zou een traditioneel gebouw beter werken? Ga je voor grote glaspartijen met een optimale lichtinval? Of past een knusse landelijke gezelligheid beter bij je huisstijl? Laat een kruisbestuiving ontstaan tussen je interieurarchitect en je ruwbouwarchitect!
2. Zet je merkidentiteit en branding goed op punt
Of je nu één winkel hebt in de stad of verschillende ruimtes over het hele land, als het op bedrijfsinrichting aankomt dan is consistentie altijd belangrijk. Heb je nog geen eenduidige huisstijl? Of is je merk toe aan een rebranding? Maak er werk van alvorens je aan de slag gaat! Het is de basis voor je ‘interior branding’ of de merkbeleving in je interieur. Daarbij past je interieurarchitect eigenlijk dezelfde regels toe als je grafisch ontwerper. Bedrijfskleuren en logo moeten terugkomen in het ontwerp, alles moet één uniform geheel vormen.
3. Brief je interieurarchitect over de ‘why’ van je bedrijfsinterieur.
Vertel je interieurarchitect uitgebreid over je missie en je visie en welke rol jouw bedrijfsinterieur daarin speelt. Waarom is een specifieke ruimte er? Wie zal er gebruik van maken? Van daaruit kan je interieurarchitect een design bepalen dat de gebruiker (prospecten, klanten, medewerkers,…) verbindt met het doel van de ruimte.
Stel je bent bijvoorbeeld verdeler van elektrisch installatiemateriaal en je wil een trainingscenter inrichten waar je geregeld workshops en productdemonstraties geeft aan installateurs. Diezelfde ruimte moet op andere momenten ook dienen als flexibele werkplek voor je verkopers. In die ruimte wil je dus een beleving creëren rond je merk, de gebruikers een goed gevoel bezorgen en inspireren. Onrechtstreeks zal de ruimte dus ook moeten bijdragen tot betere resultaten.
Op basis van deze belangrijke informatie zal je interieurarchitect specifieke keuzes gaan maken op vlak van materialen en inrichting. Denk aan makkelijk te onderhouden materialen omwille van het intensieve gebruik en een ruime keuken om de bezoekers op een aangename manier van eten en drank te voorzien. Denk ook aan extra technologie zoals WIFI, ledschermen, voldoende elektrische aansluitpunten. En natuurlijk zal er ook een sterke ‘branding’ aanwezig moeten zijn in de ruimte. Denk aan commercials die afspelen op de ledschermen, meubels in de huiskleuren,…
4. Geef je interieurarchitect creatieve vrijheid bij het ontwerpen van je bedrijfsinterieur
Voor het realiseren van innovatieve concepten is creatieve vrijheid van groot belang. Probeer dus bij de briefing zelf nog geen rekening te houden met restricties zoals je budget of de grootte van de ruimte. Soms durf je bepaalde zaken waarvan je droomt niet te benoemen omdat je denkt dat dit budgettair niet haalbaar is. Maar zo kan er belangrijke informatie voor je interieurarchitect verloren gaan. Misschien kan hij of zij een manier bedenken om het budgettair wél haalbaar te maken?
Wil je bijvoorbeeld een experience room inrichten waar je je producten toont aan je publiek, dan denk je om budgettaire redenen misschien niet spontaan aan het inrichten van je inkomhal. Maar de inkom meenemen in het ontwerp zou wel interessant kunnen zijn voor het totaalplaatje. Dan krijgt je bezoeker pas echt een ‘experience’: van bij het binnenkomen tot bij het terug naar buiten gaan. En nog een goeie tip: Geef je interieurarchitect de vrijheid om een vleugje authenticiteit toe te voegen. Een opvallend detail, zoals een vleugelpiano, een blinkende oldtimer of eender welk ander item dat aanleunt bij je merkverhaal, zal je bezoeker altijd bijblijven.
Ook is het helemaal niet nodig om zelf vooraf een schets te maken. Het enige wat jij en je team hoeft te doen is… ‘dromen’. Je vertelt wat het doel van de ruimte is en wat je budget is. That’s it! Een (goede) interieurarchitect weet dit àltijd om te zetten in een haalbaar ontwerp. Heb dus vertrouwen. Het komt goed.