Preshow marketing: Zo trek je meer bezoekers naar je beursstand

Het fundament van een succesvolle beursdeelname rust op de aantrekkingskracht die je beursstand uitoefent op potentiële bezoekers. Het zijn niet alleen de inspanningen van de beursorganisatie, maar ook jouw eigen doordachte marketingacties die hierin een cruciale rol spelen. In dit artikel bundelen we een scala aan effectieve strategieën om meer bezoekers naar jouw stand te trekken.

Ben je bekend met het concept van het Marketing Parthenon? Deze filosofie benadrukt dat het bereiken van al je doelen vraagt om een veelvoud aan acties en tactieken, vergelijkbaar met de samenwerking van verschillende pilaren die gezamenlijk een kolossaal gewicht dragen. Tijdens het ‘Boost je Beursverkoop!’ seminarie van Aktual verwees Yves Roelens, sales trainer, naar dit principe terwijl hij een scala aan preshow marketingacties deelde. Hieronder vind je een overzicht:

1. Kondig je beursdeelname aan via sociale media

Zet platforms zoals Facebook, Twitter, LinkedIn en Instagram in om je deelname aan de beurs aan te kondigen. Plaats boeiende visuele content, teasers en informatie over wat bezoekers kunnen verwachten op jouw stand. Gebruik relevante hashtags en nodig je volgers uit om een kijkje te nemen.

 

2. Benut de kracht van e-mailmarketing

Stuur gerichte e-mails naar je bestaande klantenbestand en prospectlijsten om hen uit te nodigen voor de beurs. Geef een voorproefje van wat je gaat presenteren en benadruk de voordelen van een bezoek aan je stand.

3. Stuur fysieke uitnodigingen en brochures

Kondig bij geselecteerde doelgroepen je beursdeelname aan door hen per post een uitnodiging en eventueel bijkomend promotiemateriaal te sturen. Een tastbare uitnodiging prikkelt de nieuwsgierigheid prikkelen en voegt een persoonlijke touch toe.

 

4. Neem persoonlijk contact op met belangrijke relaties

Bel je belangrijkste klanten, prospects of leads in je database op om hen persoonlijk uit te nodigen voor de beurs. Vertel wat het beursthema is, welke innovaties je zal brengen en waarom het voor hem/haar interessant is om langs te komen op de beurs.

5. Bereik je doelgroep via online advertentieplatforms

Plaats advertenties op platformen zoals Google Ads en sociale media die gericht zijn op je doelgroep. Mik op mensen die geïnteresseerd zijn in je branche of sector.

 

6. Bekijk of er interessante partnerships mogelijk zijn

Overweeg samenwerkingen met andere exposanten, bedrijven of organisaties die een vergelijkbaar publiek hebben. Het benutten van elkaars netwerk kan resulteren in meer potentiële bezoekers.

 

7. Doe aan contentmarketing

Publiceer waardevolle en relevante content op je website, blog of sociale media die aansluit bij de interesses van je doelgroep. Dit kan bijvoorbeeld inhoud zijn over trends in de branche, oplossingen voor problemen of tips en advies. Verwijs daarbij natuurlijk ook naar de beurs zodat potentiële klanten op de hoogte zijn dat jullie ze daar te woord zullen staan.

 

8. Koppel een interessant voordeel aan voorregistraties

Bied bezoekers de mogelijkheid om zich vooraf te registreren voor de beurs, waarbij ze een speciale korting, exclusieve toegang tot bepaalde activiteiten of gratis goodies krijgen. Dit stimuleert de vroege betrokkenheid.

 

9. Lanceer persberichten en genereer media-aandacht

Stuur persberichten naar relevante media om aandacht te vestigen op je deelname, nieuwe productlanceringen en aankondigingen. Positieve media-aandacht vergroot je bekendheid.

 

10. Maak gebruik van Influencer marketing

Werk samen met influencers in je branche of sector om je beursdeelname te promoten. Hun volgers kunnen geïnteresseerd zijn in wat je te bieden hebt.

 

11. Trigger je bestaande contacten tot mond-tot-mondreclame

Vergeet niet dat tevreden klanten en relaties waardevolle ambassadeurs kunnen zijn. Moedig hen aan om anderen uit te nodigen om je stand te bezoeken.

 

 

Door deze gevarieerde strategieën en bronnen te combineren, vergroot je de zichtbaarheid van je beursstand en trek je een breder publiek aan. Last but not least: Vergeet niet te investeren in een aantrekkelijk en creatief standontwerp om voorbijgangers nieuwsgierig te maken en hen direct te overtuigen van jouw aanbod, nog voordat je een woord hebt gesproken. Vraag hier een ontwerp aan.

Het samenvoegen van al deze elementen resulteert in gegarandeerd succes!

JE GAAT DEELNEMEN AAN EEN BEURS?

Download gratis onze briefing checklist

Een goede voorbereiding is het halve werk. Deze checklist bevat 21 slimme vragen en een handige timeline. Hiermee stel je snel en efficiënt een briefing op voor het ontwerp van je stand.

Zoek je een standenbouwer? Vraag een voorontwerp aan!

  • We brainstormen samen over je doelstellingen
  • Je ontvangt snel een voorontwerp en een heldere offerte
  • Onze all-in service maakt het jou makkelijk