1. Promoot je beursdeelname
Een geslaagde beurs hangt af van het aantal mensen dat effectief je beursstand bezoekt. Laat dit niet alleen afhangen van de inspanningen van de beursorganisator. Nadat je de juiste beurs hebt geselecteerd, een beursthema hebt gekozen, je beursdoelen hebt opgesteld en een stand concept met stopping power hebt ontwikkeld, rest er je nog een belangrijke taak… Namelijk je beursdeelname promoten.
Promotie maken voor de beursstand, is een taak die door veel bedrijven over het hoofd wordt gezien. Nochtans is de aanloopperiode naar de beurs een cruciale fase waarin je allerlei zaken kan ondernemen om meer mensen naar je beursstand te krijgen. Zo kan je je beursdeelname vermelden in je nieuwsbrieven en in je e-mailhandtekening, een post plaatsen op je belangrijkste social media kanalen, een landingspagina op je website plaatsen waar je het beursthema toelicht, een wedstrijd aankondigt, enzovoort.
Laat het zeker ook niet na om je bestaande klanten op de beurs uit te nodigen. Het is een ideale kans om de verbinding met hen te behouden en te versterken.
2. Laad jezelf op
Als je deelneemt aan een beurs kan je maar beter in topvorm zijn. Op de beursvloer staan en constant met klanten communiceren kan vermoeiend zijn. Om goede resultaten neer te zetten en om het vertrouwen van potentiële kopers te winnen moet je blijven barsten van de energie en passie.
Zorg dat je fit naar de beurs vertrekt door voldoende te sporten en te slapen. Stel realistische doelen voor jezelf en je team. Gebruik positieve taal! Zo blijf je in een goede stemming en raak je niet overweldigd bij de minste tegenslag.
Ook tijdens de beurs is het belangrijk dat je nooit lang stil zit en jezelf mentaal blijft opladen. Rek jezelf tijdens de beurs elke twee uur even uit. Doe eenvoudige oefeningen zoals polsbuigingen, heup- en nekoefeningen en statische oefeningen. Dit kan gerust en plein public, zolang je maar even op adem komt tussen de vele gasten door. Plan ook af en toe tijd in om tot rust te komen, bijvoorbeeld door even naar je favoriete muziek te luisteren.
3. Breng structuur in je beursgesprekken
Als beursverkoper ben je in de eerste plaats een gastheer die ervoor zorgt dat bezoekers zich goed voelen op je stand. De kunst bestaat hem erin om niet teveel te focussen op directe verkopen want de meeste beurzen, zeker B2B-beurzen, draaien vooral rond het leggen van contacten. Zorg voor een ontspannen sfeer waarin bezoekers zich op hun gemak voelen.
Vragen stellen en bezoekers uitfilteren (kwalificeren en diskwalificeren) is één van de kernvaardigheden van een goede beursverkoper. Ga op zoek naar een reden om wel of geen zaken met prospecten te doen. Zo kan je de juiste hoeveelheid tijd besteden aan de juiste mensen. Rond gesprekken snel af met bezoekers, van wie je ontdekt dat ze nooit klant van jou zullen worden. Zo creëer je tijd om met zoveel mogelijk mensen te praten en het maximum uit je beursdeelname te halen. Ook vlot kunnen afronden na een productief praatje zodat je tijd kan maken voor de volgende is een belangrijke kernvaardigheid.
De deelnemers van het seminar ontvingen een syllabus met maar liefst 130 voorbeeldvragen om meer structuur te brengen in hun toekomstige beursgesprekken. Handig om mee te nemen naar de volgende beurs!
Ben jij er volgende keer ook bij?
Heb je het Aktual avondseminar ‘Boost je beursverkoop!’ gemist? Wil je er volgende keer graag bij zijn? Meld je aan voor onze nieuwsbrief en wij houden je op de hoogte.
Graag tot dan!
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Het maximale halen uit elke vierkante meter en samen opportuniteiten creëren. Dat is waar we bij Aktual voor gaan. We trakteren je maandelijks op tips, downloads en inspirerende klantverhalen. Ben je actief in sales of marketing? Mis deze content dan niet en abonneer je nu!