Nieuwe buzzwords
Phygital events (of hybride events) bieden de deelnemers een combinatie van fysieke ontmoetingen en online ontmoetingen. In ‘phygital’ hoor je de samentrekking van physical en digital. Denk bijvoorbeeld aan een event waar een selecte groep van verschillende experts samenkomt op een fysieke locatie, waarbij vervolgens voor de virtuele deelnemers de video’s, keynotes, workshopresultaten en alle andere interessante materialen online ter beschikking worden gesteld.
Een andere interessante term is hybrid selling. Steeds meer bedrijven schakelen over naar een hybride verkooptactiek en leiden hun verkopers specifiek hiervoor op. Het houdt in dat ze zowel fysiek als online contact hebben met de klant. Ze introduceren bijvoorbeeld het aanbod via videocall en ontmoeten de klant pas later persoonlijk in de showroom wanneer dit werkelijk een meerwaarde biedt.
Kostenefficiënt en toekomstgericht
Na de lange periode van verplicht thuiswerken en contactbeperkingen is het videobellen in een recordtempo ingeburgerd geraakt. Veel klanten verwachten nu zelfs dat je bedrijf dit aanbiedt. Het vergt misschien een beetje aanpassing maar als je het goed aanpakt, kan je van die mentaliteitswijziging de vruchten plukken!
Laat ons even inzoomen op de voordelen voor je sales, je marketing en je organisatie in het algemeen:
Om te beginnen zijn digitale contactmomenten kostenefficiënter en duurzamer. Je verkopers hoeven zich minder te verplaatsen, je hebt minder locatiekosten, minder kosten voor drukwerk van brochures en visitekaartjes,… Het biedt ook meer flexibiliteit: nog snel een prijs aanpassen of een productfiche toevoegen, digitaal gaat het allemaal zoveel sneller en makkelijker. Tenslotte onderstreep je door in te zetten op ‘phygital’ hoe wendbaar en toekomstgericht je bedrijf is.
De toekomst is phygital
Digitale contacten zullen de fysieke contactmomenten niet vervangen. Dat staat als een pijl boven water. Het blijft belangrijk om showrooms te hebben en aanwezig te zijn op beurzen. Maar als je erin slaagt om het fysieke en digitale mooi te laten samensmelten, dan levert je dat gegarandeerd extra awareness en een sterker imago op.
Ontdek de kunst van virtual selling via Xperify
‘Phygital’ zijn houdt uitdagingen in voor bedrijven. De kunst zit hem in het digitale en het fysieke zo natuurlijk mogelijk te laten overgaan in elkaar zodat er een positieve beleving ontstaat. Samen met de nieuwe buzzwords zijn er natuurlijk ook nieuwe tools op de markt die hierop inspelen. Aktual werd exclusieve reseller van Xperify, een virtual selling tool.
Met Xperify tool laat je jouw klant binnentreden in een virtuele showroom die je volledig naar wens inricht. Jouw verkoper neemt hem via video mee op sleeptouw en samen verkennen ze 3D-ruimtes waarin foto’s, video’s, pdf’s, kaarten, enzovoort geïntegreerd zijn. Jouw klant krijgt zo een interactieve totaalervaring waarbij storytelling centraal staat.
Vakbeurs afgelast? Geen probleem voor SIP PROTECTION
Toen de beurs Euroforest werd afgelast besloot textielproducent Sioen om niet bij de pakken te blijven zitten. Via de Xperify-tool organiseerde het zelf een online opendeurdag om SIP PROTECTION, beschermingskledij voor de gebruikers van kettingzagen, tot bij het publiek te brengen. Het is een goed voorbeeld van hoe we zowel fysiek, hybride en digitaal onze klanten ondersteunen.