Meer kwalitatieve leads
Reken er maar op dat er in deze coronatijden verhoudingsgewijs meer kwalitatieve leads op een beurs rondlopen dan voor de crisis. Elke potentiële beursbezoeker stelt zichzelf nu kritisch de vraag of het bezoek aan die specifieke beurs werkelijk noodzakelijk is. Een effectieve beursbezoeker bezoekt de beurs dus allicht met een heel goeie reden. Hij of zij is op zoek naar een oplossing voor een probleem, wil een persoonlijk gesprek met een verkoper, wil persoonlijk advies ontvangen, wil vergelijken, ervaren, beleven, uitproberen,…
De cijfers van beurshallen en beursorganisatoren bewijzen dit ook. Zo berichtte Messe Dusseldorf dat de 2020-editie van Caravan Salon -ondanks een grote terugval in aantal bezoekers- al vier dagen voor de sluiting het verkoopcijfer van 2019 had overschreden. En ook Technimat blikt terug op een zeer geslaagde editie. Deze vakbeurs op het gebied van bouw en infrastructuur vond plaats in oktober 2020. 84% van de exposanten gaf aan zich voor de volgende editie zeker opnieuw in te schrijven.
Meer tijd voor to the point gesprekken
Een rustige beurs heeft ook zo zijn voordelen. Verwacht je maar aan een sfeer van: “Ik” (de klant) ben hier nu, “zij” (mijn leveranciers) zijn hier nu ook. Laten we er samen voor zorgen dat deze ontmoeting een succes wordt. Er is tijd voor diepgaande gesprekken die to the point zijn. Als standhouder kan je meer aandacht geven aan concrete vragen zoals budget, planning of eender wat relevant is. Maak van de extra tijd goed gebruik!
Op de website van Kortrijk Xpo vind je getuigenissen van bedrijven die zich niet lieten tegen houden door Corona voor hun deelname aan de beurs Tools for Schools, waaronder één van onze klanten, educatieve uitgeverij Pelckmans: https://www.kortrijkxpo.com/coronaproof/
Nog enkele tips
Kort samengevat heb je als standhouder nu veel meer de mogelijkheid om je bezoekers diepgaand te screenen en op te volgen. Onder het motto ‘preparation is the key to succes’, geven we je nog enkele tips:
- Bedenk goed wat het initiële doel van je beursdeelname is. Leads genereren? Branding? Productintroductie? Relatiebeheer? Bepaal je focus.
- Zorg voor voldoende promotie rond je beursdeelname en nodig je doelgroep (persoonlijk) uit.
- Maak duidelijk welke beschermingsmaatregelen de beursorganisatie en jullie als exposant in acht nemen.
- Meten is weten. Zorg voor een (coronaproof) oplossing voor het vastleggen van de bezoekersgegevens. Er bestaan hiervoor handige analysetools en apps.
- Doorloop vooraf alle stappen: strategie, praktisch plan, voorbereiding van je team en follow up. Het succes van je beursdeelname staat of valt bij een goed totaalplan.
Mis dus geen kansen als standhouder. Blijf niet thuis omwille van corona. Ga naar de beurs en geniet van betekenisvolle connecties!