Jouw beursstand moet niet alleen mooi zijn. Hij moet ook de gewenste resultaten opleveren. En dat kan alleen met een uiterst doordacht stand design. Daarvoor hebben wij als standenbouwer heel wat informatie van je nodig. Hieronder vind je de zeven belangrijkste thema’s om op te nemen in je briefing:
1. Wat is je bedrijfsidentiteit?
Om te beginnen willen wij natuurlijk graag kennis maken met jouw bedrijf. We zullen je vragen om kort jullie activiteiten te omschrijven. Wat zijn jullie producten en diensten? Wat is jullie huisstijl? En wat vooral belangrijk is om te weten: waar staan jullie voor? En wat onderscheidt jullie van de anderen?
Op basis van jouw input vormen onze designers zich een beeld van de persoonlijkheid van jouw bedrijf. Deze brengen ze tot dan later tot uiting in het ontwerp van de beursstand.
2. Wie zijn je concurrenten?
Met welke concurrenten moeten we rekening houden? Staan zij ook op de beurs? Wat doen zij beter? Waar zal de beursstand van je concurrent zich bevinden?
Deze info helpt ons om jouw beursstand er te laten uitspringen ten opzichte van de concurrentie.
3. Wie is jouw doelgroep?
Welke beursbezoekers zijn relevant voor jouw bedrijf en jouw merk? Kennen ze jouw bedrijf, activiteiten of merk al? Of net niet?
Op basis hiervan zorgen we voor een concept dat jouw doelgroep aanspreekt. Met de juiste visuals en keywords zorgen we ervoor dat je stand opvalt en aantrekkelijk is. Dat noemen we ‘stopping power’.
4. Welk verhaal wil je brengen tijdens de beurs?
Bepaal vooraf een duidelijke boodschap of verhaal dat bovengenoemde potentieel geïnteresseerden aanspreekt. Welk producten of diensten wil je promoten? Een potentiële klant wil altijd weten: ‘what’s in it for me?’. Dus wat bied jij je ideale klant? Waarom moet men voor jouw bedrijf of merk kiezen?
Deze info helpt ons om je aanbod en je merkverhaal optimaal tot hun recht te laten komen op de beursstand. Sommige producten kan je best via een display promoten, andere dan weer via digitale beleving. Sommige producten hebben veel omkadering nodig, andere komen dan weer beter tot hun recht in een sobere sfeer. Zo creëren we een concept dat écht werkt.
5. Wat zijn je doelstellingen en hoe ga je die meten?
Als je aan een beurs deelneemt, dan wil je daar ook iets mee bereiken. Je kan één doel voorop stellen, bijvoorbeeld het verzamelen van nieuwe leads. Maar het kunnen er uiteraard ook meerdere zijn. Bijvoorbeeld: meer bekendheid voor een nieuw product, je imago als marktleider verstevigen én het verzamelen van nieuwe leads.
Belangrijk is hierbij dat je de resultaten ook daadwerkelijk kunt meten. Zo weet je na afloop van de beurs of je de doelstellingen hebt bereikt. Het kan soms handig zijn om hierbij een registratie software in te zetten.
6. Wat is je budget?
Tegenover de doelstellingen die je wilt bereiken staat natuurlijk altijd een marketingbudget. Om je een idee te geven: bedrijven spenderen gemiddeld 40% van het totale beursbudget aan het ontwerp en de bouw van de stand. De resterende 60% wordt gespendeerd aan andere kosten zoals de huur van de standplaats, bemanning van de stand en promotie.
Zodra onze ontwerpers een idee hebben van je budget, kunnen ze beter inschatten hoe ver ze mogen gaan in hun ontwerp en waar ze eventueel voor budgetoplossingen zullen moeten kiezen.
7. Met welke praktische zaken moet er rekening worden gehouden?
Zodra je jouw standplaats hebt gereserveerd, heb je al heel wat nuttige informatie voor je standenbouwer. Hoe groot zal je stand zal zijn en wat zijn de exacte afmetingen? Welke zijdes zijn er open? Welke locatie heeft je stand in de beurshal?
Op basis hiervan kunnen we de bezoekersstroom inschatten en de beschikbare oppervlakte omzetten naar een optimaal ontwerp.
Download gratis onze briefing checklist
Een goede voorbereiding is het halve werk. Deze checklist bevat 21 slimme vragen en een handige timeline. Hiermee stel je snel en efficiënt een briefing op voor het ontwerp van je stand.